Well-Being

Descopera ce poti face pentru a avea o viata echilibrata, plina de inspiratie.

O mare parte timp timpul nostru îl petrecem cu mintea hoinărind, trecând de la una la alta, și mult prea puțin îl petrecem în totalitate angrenați în lumea din jurul nostru. Conform lui Smallwood, Jonathan Schooler, 2015, în The science of Mind Wandering: ”Empirically Navigating the Stream of Consciouness” afirmă că aprox. 47% suntem cu mintea în altă parte. În timp ce citești rândurile de aici poți să remarci cât la % ești cu gândul la text și când îți zboară gândul în altă parte.

Toate experiențele noastre trecute, modul nostru zilnic de a privi lucrurile, credințele și opiniile noastre influențează puternic ceea ce percepem, modul în care le vorbim oamenilor în baza unor interacțiuni anterioare cu ei. Suntem ca niște mașinării care nu pot reacționa la o situație decât așa cum am fost programate să reacționeze, iar aceste programe sunt o combinație între moștenirea genetică și toate modurile în care creierul nostru a fost condiționat de experiențele de viață pe care le-am trăit.


Avem programe care funcționează excelent, dau rezultate foarte bune, însă avem și programe care ne încurcă. Iar prin practica mindfulness putem să începem să fim conștiențpi de aceste programări, ca apoi să ne eliberăm de ele și să le înlocuim cu altele care ne ajută mai mult.


Este aproape imposibil să creionăm viitorul fără totuși să ne uităm în mod realist în privința locului unde ne aflăm acum ca echipă, ca organizație, ca piață.

Soluția:
În loc să acționăm din poziția Deja am trecut prin asta?, sau Știu deja cum stă treaba? (pentru că tocmai la sedința de săptămâna trecută mi-am imaginat cum va fi viitorul acestei situații), privim lucrurile cu atitudinea deschisă propunându-ți: Ia să vedem noi ce este aici, ce se întâmplă! Dacă păstrezi mintea omului curios ți se va deschide calea de a învăța lucruri noi despre tine, despre alții, spre abordări imaginative care pot duce la descoperiri utile în viața ta, a echipei tale, a organizației. Poți remarca aspecte pe care alții nu au cum să le vadă.

Astfel, trecem de la a percepe viața prin prisma minții care gândește la a fi conștienți de propria persoană. Nu mai vedem lumea prin optica ei care ne limitează perspectiva. Ideea principală este depre: Ce se petrece acum în mine și în jurul meu? nu este despre Ce gândește/judecă/interpretează acum mintea mea acum despre ceva ce văd?

La început este grea practica, ca atunci când te pregătești să alergi primii 500m, apoi cu timpul vei putea parcurge relaxat 5km de alergare. Totul depinde de antrenament ca în final să vezi beneficiile. La început îți pui întrebări de ce te-ai apucat, că e doar chin, însă când devine obișnuință începe să îți placă, fizic te simți mult mai în formă, dormi mai bine etc.

Ca să începi practica de zi cu zi, îți recomand ca prim pas să notezi toate activitățile banale pe care le faci zilnic, când ești eventual singur/ă și nu îți solicită gândirea foarte tare. Îți ofer câteva exemple:
o   Tocmai te-ai trezit și ești încă în pat
o   Mersul la baie, atât acasă cât și la serviciu
o   Statul la toaletă
o   Te speli pe mâini
o   Te speli pe dinți, putând să incluzi și ața dentară, tot ce ține de curățarea cavității bucale
o   Faci un duș
o   Te îmbraci
o   Bei apă/cafea/ceai etc.
o   Faci de mâncare
o   Mănânci
o   Speli vasele
o   Scurte deplasări pe jos
o   Conduci mașina
o   Stai așezat și aștepți ceva

Din lista aceasta pe care o faci, îți poți alege una sau mai multe activități pe care de acum înainte să o faci sau să le faci zi de zi într-un mod foarte conștient, în care activezi atenția curioasă de a afla ce se întâmplă acum, având mereu în mintea ta prezentă întrebarea Cum este acest moment pentru tine? Ce auzi? Ce vezi? Ce simți? Ce gust simți? Ce miroși? Etc.

Acum ai posibilitatea de a asculta sesiunea care te ajuta sa experimentezi prima ta practica de mindfulness. Iar daca ai deja experienta cu mindfulness, aceasta sesiune te sprijina sa activezi si mai tare starea de prezenta fata de ceea ce faci.

Este important ca la început să îți stabilești un interval de timp scurt în care să îți propui practica mindfulness, de câteva minute, timp pe care să îl crești gradual pe măsură ce începi să te perfecționezi în acest fel de a fi, de a trai.


Am ales pentru primul exercitiu conectarea la mersul pe jos, iar atunci cand gasesti un moment in care mergi, ai putea asculta aceasta inregistrare pentru a te ghida pas cu pas cu ceea ce ai de facut, astfel incat sa poti aplica acelasi exercitiu de atentie sporita si legat de alte activitati din viata ta.

Add comment


Security code
Refresh