World Sleep Day – Ziua Mondiala a Somnului este celebrata anul acesta in data de 15 martie, fiind initiata de Organizatia Mondiala a Sanatatii cu scopul de a atrage atentia asupra unui aspect deosebit de important in calitatii vietii noastre – somnul.

Personal, pot spune ca relatia mea cu somnul a avut numeroase suisuri si coborasuri. In timpul unei perioade foarte stresante la birou, dar mai ales dupa ce am nascut, perioada pe care eu o petreceam efectiv dormind, s-a redus dramatic. Somnul meu era unul superficial, deloc odihnitor, in care ma trezeam de foarte multe ori in timpul noptii, si nu mai puteam adormi inapoi.

In lipsa somnului, au aparut starile de nervozitate, iritabilitate, unde productivitatea si motivatia erau minime. Am inceput, atunci, sa ma gandesc serios la problemele de sanatate, pe care, cel mai probabil, ar fi urmat sa le am si eu, daca nu gaseam o solutie. Am apelat la mai multe tehnici, de-a lungul vietii, pentru tratarea insomniei (homeopatie, acupunctura, reflexoterapie, terapie craniosacrala) si in final, am ajuns sa dezvolt propriile metode pentru imbunatatirea calitatii somnului, si implicat, a starii de sanatate fizice si mentale.

In cadrul sesiunilor de coaching alaturi de clientii mei, observ constant aceasta problema a insomniei si a tulburarilor de somn. Stresul, lipsa activitatilor fizice, regimul alimentar constituie principalele cauze ale problemelor legate de somn. In urma studiului Stres National efectuat de Dynamic HR, aflam ca 68% dintre angajatii romani dorm mai putin de 7-8 ore pe noapte, 98% sufera de epuizare fizica si mentala, iar 93% dintre ei se simt deprimati.

51% din populatia totala a lumii doarme mai putin decat are nevoie. Angajatii isi iau, in medie, 7 zile de concediu pentru a recupera somnul pierdut. 80% dintre angajatii din jurul lumii se folosesc de weekend-uri, pentru a recupera somnul pierdut in timpul saptamanii.

Iata mai jos 10 lucruri mai putin stiute Despre somn (Matthew Walker), care te vor ajuta sa capeti o perspectiva diferita asupra acestui subiect:

  1. Triburile desprinse de electricitate, dorm noaptea aproximativ 8 ore si la pranz in jur de 60 de minute. Adorm la aproximativ 2 ore dupa apus si se trezesc in acelasi timp cu rasaritul.
  2. Somnul NREM (primele stadii de somn) ajuta la stocarea informatiilor, iar somnul REM (perioada de visare) este cel care ia amintirile proaspete si le impleteste cu cele vechi, generand descoperiri creative si formand legaturi noi intre informatii independente.
  3. Somnul REM (rapid eye movement, perioada asociata viselor) dezvolta inteligenta emotionala.
  4. Lipsa somnului afecteaza una dintre cele mai importante functii in viata de zi cu zi, concentrarea atentiei, ceea ce poate duce la accidente grave. In cadrul unui experiment, oamenii care au fost lasati sa doarmă 6h/ noapte timp de 10 zile au ajuns sa aiba performante la fel de slabe ca cei care nu dormisera 24h. Problema si mai mare este ca cei din acest grup subestimau cat de mult le era afectata performanta. Este ca atunci cand o persoana beata spune ca se simte in stare sa conduca masina.
  5. Daca sofezi dupa ce ai dormit mai putin de 4 ore, probabilitatea de a fi implicat intr-un accident de masina creste cu 11.5 ori.
  6. Oamenii au nevoie de mai mult de 7 ore de somn pentru a-si mentine nivelul performantelor cognitive.
  7. Mai multi cercetatori au demonstrat cum somnul vindeca sau amelioreaza boli psihice precum depresia, tulburarea bipolara, anxietatea.
  8. Lipsa somnului ataca sistemul creator de amintiri din creier, impiedicand formarea amintirilor cu amprente durabile.
  9. Somnul insuficient a fost corelat cu agresivitatea, fenomenul de bullying si probleme comportamentale in randul copiilor.
  10. O durata a somnului din ce in ce mai mica s-a asociat cu o crestere de 45% a riscului de imbolnavire/ deces din cauza unei boli de inima coronariene.

Prima intrebare pe care o adresez oamenilor care vin la terapie este daca dorm suficient, daca se simt odihniti si marea majoritate spune ca Nu. Pentru mine somnul reprezinta una dintre principalele cauze ale relatiilor defectuoase, ale stărilor emoționale neplăcute, totul se amplifică în lipsa somului.

Pentru toate aceste motive, am pregatit doua materiale audio care te ajuta sa ai un somn mai bun:

O inregistrare care te ajuta sa analizezi somnul

 

O inregistrare care te ajuta sa adormi mai usor

 

Daca ai nevoie de sprijin pentru a gestiona problemele din viata ta, te invit sa te inscrii in programul LifeFit.

Simona Nicolaescu

www.simonanicolaescu.ro

Psihoterapeut, coach şi susţinător al vieţii echilibrate în România

Simona Nicolaescu a dezvoltat LifeFit, un program unic pentru a produce schimbări profunde în vieţile liderilor din România, cu deschiderea porţilor către propriul subconştient, trasarea unui plan clar pentru a-şi atinge visurile, vitalitate fizică şi psihică crescută.

A inclus mare parte a învăţăturilor extrase din diferitele experienţe ca antreprenor, lider, mamă şi din diferite formări pe care le are: psihoterapie ericksoniană, hipnoză, coaching, silent retreat, terapie cranio-sacrală, mind power.

Lucrează în sesiuni individuale cu managerii din România pentru a îi ajuta să ducă o viaţă mai echilibrată din punct de vedere emoţional, pentru a se bucura mai mult de viaţa pe care o au.

Ţine workshopuri pe teme precum: Sleep better, Stress Management, Mind focus, Tehnici de relaxare.

Desemnată “Antreprenorul anului” în 2013, Simona Nicolaescu şi-a dedicat ultimii 8 ani din cariera sa profesională susţinerii şi promovării vieţii echilibrate, prin proiecte creative, adresate mediului de afaceri, derulate în premieră în România.

Sub semnătura sa au luat naştere primul program de well-being pentru angajaţii companiilor, în anul 2010, şi primul audio-book pentru diminuarea stresului, în anul 2014, intitulat “Tehnici de reducere a stresului”.